Chłodnice samochodowe

Silnik spalinowy we wszelakiego rodzaju pojazdów narażony jest na wysokie temperatury powstałe w wyniku spalania paliwa. Ciepło jest jedną z energii którą wytwarza każdy silnik spalinowy. W pewnym stopniu jest ona potrzebna do prawidłowej pracy silnika, lecz jej nadmiar może spowodować przegrzanie a nawet spalenie jego elementów.

Nad odpowiednią temperaturą silników w samochodach czuwa element zwany chłodnicą. Jest to rodzaj wymiennika cieplnego który jest najczęstszym, stosowanym sposobem chłodzenia silników w samochodach. Zbudowana jest ona najczęściej w formie panelu pionowych lub poziomych rurek, które są ożebrowane z cienkiej blachy na całej długości, zwiększając tym aktywną powierzchnię odprowadzająca ciepło. Czynnikiem który chłodzi silnik jest ciecz, która znajduje się w bloku i głowicy silnika, czyli elementach które najbardziej narażone są na wysoką temperaturę. Znajdują się tam wydrążone kanały, przez które przepływa chłodziwo którym może być woda lub roztwór borygo z glikolu etylenowego.

Pompa wodna która jest napędzana mechanicznie z wału korbowego lub paska rozrządu, zapewnia obieg chłodziwa po całym układzie, łącznie z chłodnicą. Przez ożebrowany panel przechodzi powietrze, które może być wywołane ruchem pojazdu lub jest wymuszany wentylatorem. Chłodnica umieszczona jest zazwyczaj na przodzie samochodu, dzięki temu może być schładzana świeżym powietrzem, nieogrzanym przez silnik.

Jak już wcześniej wspominałem temperatura silnika musi być optymalna, tzn. nie może przekraczać temperatury wrzenia, ani nie może być za niska, gdyż może to spowodować przegrzanie lub przechłodzenie silnika. By do tego nie doszło, w chłodnicy znajduje się termostat który kontroluje temperatury i w razie potrzeby zamyka przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnice kiedy jest poniżej 85’C

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *