Istota hamulców samochodowych

Można powiedzieć, że z samochodem jest jak w życiu. Jeśli nie będzie się odpowiednio o siebie dbać, to skutkiem będzie mała kondycja i zacznie się powoli podupadać na zdrowiu. Tak samo dzieje się z samochodem. Kiedy przestanie się interesować stanem technicznym auta, może to doprowadzić do jego awarii, a nawet wpłynąć na bezpieczeństwo zdrowia i życia podróżujących. Żeby dokładnie zrozumieć istotę tego problemu, trzeba wiedzieć jak działa każdy układ, dzięki któremu można zatrzymać nawet najszybsze pojazdy.

Rodzaje hamulców

Hamulce samochodowe dzielą się na różne typy. Każde z nich są trochę inaczej zbudowane i do czego innego służą. Najbardziej popularne są jednak układy hamulcowe cierne. Składają się na nie tak zwane hamulce bębnowe i tarczowe. Ich konstrukcje bardzo się od siebie różnią, jednak ze względu na lepsze odprowadzanie ciepła, a także lepszą wydajność te drugie z roku na rok coraz częściej wypierają sprawdzoną, ale nie tak sprawną technikę bębnową.

Budowa

Jednakże pomimo różnic, jaka występuje w budowie, zasada działania hamulców jest zawsze taka sama. Głównym celem jest wytworzenie siły hamującej (czyli siły tarcia), przeciwdziałającej siłom, które działają  na rozpędzony pojazd. Prowadzi to oczywiście do jego zatrzymania. Taki układ hamulcowy nie mógł by istnieć bez: klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych, które są przymocowane na stałe do piasty koła, zacisków hamulcowych, sieci obwodowej, w której krąży płyn hamulcowy, korektora rozkładu siły hamowania, pompy,  a także bez pedału.

Klocki oraz tarcze hamulcowe

Oba elementy są bardzo dobrze znane każdemu kierowcy. Trzeba je wymieniać, zanim całkowicie się zużyją, żeby zapobiec wypadnięciu okładziny ciernej albo hamowaniu jej metalową częścią. Mogłoby to doprowadzić do uszkodzenia tarczy. Wymiana tarcz hamulcowych albo klocków nie jest skomplikowana i można spokojnie zrobić to samemu. Panuje powszechna zasada, że tarcze hamulcowe powinno się zmieniać w momencie, gdy ich grubość osiągnie minimalną wartość podaną przez producenta.

Zaciski hamulcowe

W zaciskach są umieszczone na przykład tłoczki, a także okładziny cierne. Kiedy naciśnie się pedał hamulca, w układzie przewodów wzrośnie ciśnienie płynu hamulcowego, a klocki będą dociśnięte do tarczy. Na rynku można dostać  jedno, dwu, cztero, albo nawet sześciotłoczkowe zaciski. Ich mnogość jest zależna od przeznaczenia pojazdu. W standardowych samochodach zwykle spotyka się hamulce jednotłoczkowe na tylnej osi, a także dwutłoczkowe na przedniej.  Nierzadko też zaciski pełnią funkcję reprezentacyjną.

Skomentuj