Wpisy w katrgorii: ‘Części’

Sonda Lambda

Sonda Lambda jest elektronicznym czujnikiem odpowiedzialnym za utrzymanie prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach z silnikiem spalinowym wyposażonym w katalizator. Read the rest of this entry »

Przegub napędowy

Przegub napędowy jest to swego rodzaju sprzęgło przymusowe, kompensacyjnego, stosowanego w budowie samochodów do łączenia wałów w celu przekazywania momentu obrotowego. Dzięki niemu jest możliwe dopuszczenie znacznego odchylenia kątowego osi, które może zmieniać się w czasie pracy. Dopuszczalny kąt pomiędzy osiami na ogół nie przekracza wartości 45°. Read the rest of this entry »

Końcówka drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego to część, której zadaniem jest połączenie drążka kierowniczego ze zwrotnicą koła, co w efekcie umożliwia skręcanie kołami. Read the rest of this entry »

Rozrusznik

Rozrusznik jest to silnik elektryczny prądu stałego, którego charakterystyczną cechą jest duży momentem początkowym. Na wałku twornika tego urządzenia zamontowany jest zębnik który podczas rozruchu zazębiony jest z wieńcem koła zamachowego. Na budowę rozrusznika składa się kilka podstawowych elementów takich jak: Read the rest of this entry »

Miska olejowa

Miska olejowa jest to pewnego rodzaju pojemnik w którym zbiera się olej smarujący silnik i jego podzespoły. Umiejscowiony jest on poniżej wału korbowego. Do lat 70. dwudziestego wieku wykorbienia wału korbowego zanurzały się nieco w oleju, co skutkowało tym że część smarowania odbywała się tzw. „rozbryzgowo”. Read the rest of this entry »

Alternator

Alternator nazywana również prądnica prądu przemiennego trójfazowego, służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika. Read the rest of this entry »

Most napędowy

Most napędowy to element układu napędowego który znajduje się praktycznie w każdym pojeździe samochodowym. Rodzaje konstrukcji mostu napędowego są różne dla danego typu pojazdu, gdyż zarówno pod względem przenoszenia przez niego obciążeń oraz momentu obrotowego musi być on inny z uwagi na przeznaczenie pojazdu. Read the rest of this entry »

Głowica samochodowa

Głowica samochodowa to element składowy silnika odpowiedzialny za zamknięcie komory spalania blokiem cylindrowym. Jest jednocześnie mechanizmem układu rozrządu oraz jego napędu od wału korbowego, oraz bazą do zamocowania wielu elementów osprzętu silnika. Głowica silnika musi zapewnić odpowiedni transport czynnika chłodzącego i smarującego. Read the rest of this entry »

Filtr oleju

Zapewne wszyscy kierowcy mają świadomość jak wielką rolę na sprawność naszego samochodu odgrywa dbałość o niego. Jedak niewielu wie jak bardzo istotne jest korzystanie z filtrów wysokiej jakości. Read the rest of this entry »

Wał korbowy

Wał korbowy to jeden z newralgicznych elementów silnika spalinowego dzięki któremu możliwe jest przekształcenie energii kinetycznej i ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków poruszanych przez zachodzące w cylindrze wybuchy, na energię kinetyczną i ruch obrotowy wału korbowego. Wał tan napędza koła pojazdu poprzez połączenie ze skrzynią, wałem korbowym, osią kół i na końcu – kołami pojazdu. Read the rest of this entry »