Poduszki powietrzne

W dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie samochód bez poduszek powietrznych. Jak na skalę motoryzacji jest to jednak element dosyć młody, i trzeba powiedzieć, że nie zawsze samochody wyposażone były w ten element. Co nas interesuje, to fakt, jak działają poduszki powietrzne i jakie ich są rodzaje – żeby to opisać napisaliśmy właśnie ten artykuł.

Domyślamy się, że spora część naszych czytelników o tym wie, ale dla czystego sumienia powiemy, że poduszka powietrzna to część, mający zneutralizować skutki kolizji samochodowej, za pomocą amortyzacji uderzenia ciała człowieka (szczególnie głowy) o elementy konstrukcyjne samochodu. Poduszka powietrzna skonstruowana jest na kształt worka, który w trakcie uderzenia natychmiast (w ciągu 0,02 sekundy) napełnia się gazem, najczęściej azotem. Gaz napełniający poduszkę wystrzeliwany jest pirotechnicznie, a jego uruchamianie odbywa się za pomocą impulsu czujników zamontowanych w poszczególnych miejscach pojazdu.

Do głównych zadań wspomnianych czujników jest rozpoznanie gdzie nastąpiło uderzenie i uruchomienie odpowiadających poduszek powietrznych. W większości przypadków, gdy do wypadku dojdzie na małej prędkości i jego skutki są nieznaczne, poduszki powietrzne nie otworzą się (do tego potrzeba większej siły uderzeniowej).

W momencie gdy poduszka zostaje uruchomiona, napełnia się gazem i natychmiast ten gaz z niej ulatuje, poprzez właściwe otwory. Wszystko to dzieje się w trosce o odpowiedni stopień amortyzacji uderzenia i wyeliminowania ryzyka sytuacji, w której osoba poszkodowana traci przytomność i dusi się przez poduszkę.

W nowoczesnych samochodach zamontowane są przeróżne poduszki powietrzne, których przeznaczenie jest zależne od ich umiejscowienia w aucie. Mamy więc poduszki czołowe, boczne, kolanowe, kurtyny powietrzne, czy poduszki powietrzne środkowego pasażera tylnej kanapy.

Główne poduszki samochodowe, czołowe, dzielą się na dwa rodzaje – pasażera i kierowcy. Podstawową funkcją tychże poduszek jest amortyzacja ciała i głowy pasażera i kierowcy podczas zderzenia czołowego. Współcześnie, poduszki samochodowe znajdują się na wyposażeniu standardowym większości modeli samochodów.

Z kolei kurtyny powietrzne odpowiadają za protekcję głowy pasażera samochodu podczas zderzenia bocznego. Montuje się je w krawędzi dachu auta. Pokrewne zadania sprawuje boczna poduszka powietrzna, z tą różnicą, że montuje się je w bocznej krawędzi fotela i ma za zadanie chronić ciało poszkodowanego, gdy dochodzi do zderzenia bocznego.

Pamiętajmy jednak, że żadne poduszki powietrzne nie zapewnią nam stuprocentowego bezpieczeństwa, jeśli na drodze nie będziemy się kierować zdrowym rozsądkiem i wyobraźnią. Dlatego jedźmy uważnie i zapinajmy pasy bezpieczeństwa.

← Back

Skomentuj