Poduszki powietrzne

Poduszka powietrzna to wynalazek dzięki któremu, nie jedna osoba może zawdzięczać życie. Jest ona elementem samochodu odpowiedzialnym za amortyzacje uderzenia ciała człowieka podczas wypadku czołowego lub bocznego. Ochrania ona zarówno kierowcę pojazdu, jak i pasażerów.

Zasada działania poduszki opiera się na przekazaniu impulsu z czujników umieszczonych w przedniej i bocznej części samochodu (za przednią lampą, w drzwiach, czujnik ciśnienia w hamulcach) do generatora gazu. Generator uaktywnia zapalnik podłączony do stałego paliwa.Następuje wybuch, który wypełnia elastyczny pojemnik (poduszka powietrzna) z prędkością 322 km/h. Cały ten proces trwa około 0,2 s, czyli tyle ile przeciętnemu człowiekowi zajmuje mrugnięcie oka. Po jej napełnieniu następuje natychmiastowe wypuszczenie powietrza z niej przez specjalne otwory. Powietrze zostaje wypuszczone, by zapobiec uduszeniu lub powstaniu uszkodzeń wtórnych.Cały system, który działa od czujników po samą poduszkę powietrzna nazywany jest ACU (z ang. AIRBAG CONTROL UNIT). Poduszka powietrzna wykonana jest z nylonowo – bawełnianego lub poliamidowego, zaimpregnowanego kauczukiem neopreonowym.

Obecnie stosowane są poduszki nie tylko frontowe, ale i boczne nazywane inaczej kurtynami chroniąca pasażerów, boczna kierowcy, kolanowe zapobiegające wyłamaniu nóg kierowcy pojazdu, chroniąca stopy, oraz poduszka środkowego pasażera tylnej kanapy.Wszystkie są zbudowane po to by, chronić wszystkich znajdujących się w samochodzie przed poważnymi uszkodzeniami ciała, lecz mają one i negatywne skutki. Poduszka powietrzna podczas wybuchu może uszkodzić słuch oraz gałki oczne. Dzieje się to przez uderzenie twarzy o poduszkę. Kolejnym negatywnym skutkiem działania poduszki powietrznej jest podrażnienie gardła i oczu przez gaz wydobywający się z wnętrza poduszki.

Mimo tych negatywnych skutków poduszka powietrzna czuwa nad naszym bezpieczeństwem. Dlatego warto jest dokonywać jej okresowego serwisu, by nie zawiodła nas w najważniejszym momencie.

Skomentuj