Koło dwumasowe – ciemniejsza strona sprzęgła?

kolo_dwumasowePrzeglądając portale motoryzacyjne praktycznie wszędzie możemy natrafić na frazę „koło dwumasowe”. Czym jest owe koło dwumasowe i jak sprawdzić czy występuje w danym samochodzie?

Koło dwumasowe kojarzone jest najczęściej z silnikami wysokoprężnymi zasilanymi olejem napędowym. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań powstałych w układzie napędowym. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, które świetnie się sprawuje, problem pojawia się jednak gdy koło dwumasowe ulegnie awarii gdyż jego wymiana na nowe jest kosztowna. Często kierowcy chcąc dowiedzieć się czy w ich samochodzie znajduje się „dwumas” szukają odpowiedzi na to pytanie w Internecie. Niestety informacje na ten temat są sprzeczne, ponieważ wiele samochodów używanych ma zamienione koło dwumasowe na sztywne koło zamachowe. Dlatego też jedni podają, że w danym modelu samochodu znajduje się dwumas inni natomiast zaprzeczają tym informacjom.

Najlepszym sposobem aby się o tym przekonać jest samodzielne sprawdzenie jaki typ sprzęgła występuje w naszym samochodzie. Wystarczy zwrócić uwagę na to jak zbudowany jest ten element. Koło dwumasowe nie posiada charakterystycznych sprężyn tłumiących drgania – jeśli więc takowych nie widzimy, prawdopodobnie w naszym samochodzie zamontowany jest dwumas.

Co w przypadku gdy w naszym aucie zamontowane jest koło dwumasowe i chcemy go wymienić na sztywne koło zamachowe? W większości przypadków taki „zabieg” nie sprawia większych problemów i niekiedy jest kilkakrotnie tańsza niż zakup nowego koła dwumasowego. Wśród kierowców panuje błędna opinia, iż montaż koła zamachowego w miejsce dwumasowego powoduje drgania podczas ruszania samochodem oraz szybsze zużywanie się tej części.

Jeśli więc mamy taką możliwość, warto zastanowić się nad wymianą na sztywne koło zamachowe przede wszystkim mając na uwadze względy finansowe.

Tekst powstał dzięki współpracy z warsztatami iParts.pl

[Głosów: 0   Average: 0/5]

3 Comments

  1. Mam koło dwumasowe, ale rzeczywiście gdyby przyszło co do czego i musiałbym je wymienić, to obawiam się że na 100% nie byłoby mnie na to stać i kupiłbym sztywne koło zamachowe, przynajmniej wiem teraz, że taka wymiana nie wpłynęłaby na jazdę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.