Przekładnie

Przekładnie samochodowe nie należą do najpopularniejszych części samochodowych, a mimo to wykonują niezwykle ważne zadanie w każdym aucie. W naszym artykule postaramy się pokazać, jak funkcjonują przekładnie samochodowe, jak są zbudowane, jakie ich typy wyróżniamy i co powinniśmy wiedzieć o eksploatacji przekładni.

Chcąc wnikliwe zrozumieć zasady, według których działa każda przekładnia trzeba znać proces funkcjonowania skrzyni biegów w samochodzie. Mianowicie, napęd do skrzyni biegów przekazywany jest przez małe koło zębate, poprzez sprzęgło i wałek. Napęd ten bierze swoje źródło z jednostki napędowej samochodu.

Koło zazębia się z większym od siebie kołem, a to czy samochód będzie charakteryzował się poprawną i kulturalną pracą oraz dynamizmem, jest zależne zwłaszcza od ilości biegów i typu przełożeń. Przyzwoita przekładnia i skrzynia biegów równa się też niskiemu zużyciu paliwa, czyli jednym słowem – ekonomicznej eksploatacji, co przy obecnym poziomie cen paliwa (zarówno oleju napędowego, jak i benzyny) jest bardzo ważną kwestią podczas omawiania tego zagadnienia.

Całość materiału, który tutaj zamieszczamy jest niezwykle ważny w kontekście samochodów ciężarowych. Bierze się to stąd, iż poprawna wartość przełożeń i adekwatna ilość biegów jest bardzo ważna podczas złych warunków drogowych czy dużego załadunku. Nie można bowiem iść na przysłowiową „łatwiznę” i stosować uśrednionych przełożeń, dlatego że w dobrych warunkach atmosferycznych i małym załadunku siła byłaby zbyt wielka, natomiast w odwrotnej sytuacji – zbyt mała.

Trudno więc zaprzeczyć, że przekładnia mechaniczna to bardzo ważny element, bez którego przeniesienie napędu nie byłoby możliwe. Przekładnie zębate charakteryzują się wieloma zaletami, takimi jak m.in. łatwość wykonania, relatywnie drobne gabaryty, dość cicha praca, wysoka równomierność pracy i spora sprawność.

Mimo wszystko nieobiektywne byłoby stwierdzenie, że przekładnie są wolne od wad. Charakteryzują się one bowiem sztywną geometrią, nie mają naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem i stosunkowo niskim przełożeniem dla pojedynczego stopnia.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *