Głowice silnika

Gdybyście mieli nas zapytać o najbardziej skomplikowane elementy współczesnych silników, pewnie część z nas odpowiedziałaby – głowica silnika. Bez niej, żadna jednostka napędowa nie miałaby szans na poprawne funkcjonowanie. Tematem dzisiejszego artykułu będą głowice silnika, a mianowicie jaka jest ich budowa, jakie mają funkcję i jak je dzielimy.

Podstawową funkcją głowicy silnika jest zamykanie przestrzeni roboczej nad blokiem cylindrowym. Materiał, z którego jest ona wyprodukowana to bardzo często żeliwo lub stop lekkiego aluminium. Obowiązuje podział głowic silnika na te, które są chłodzone powietrzem, i takie u których proces ten następuje przy pomocy cieczy.

W dzisiejszych czasach, głowice silnika, które montuje się w samochodach to najczęściej głowice chłodzone cieczą. Kiedyś, popularniejsze były modele chłodzone powietrzem, które występowały w takich samochodach jak Fiat 126 P, Trabant czy Robur. Innym podziałem jest rodzaj silnika, w których zostały wykorzystane głowice, tj. w silnikach z zapłonem iskrowym i samoczynnym, dwusuwowych i czterosuwowych, a także górno i dolnozaworowych

Jak wygląda budowa głowicy silnika? Otóż, jest ona wyposażona w specjalistyczne zawory dolotowe i wylotowe, a także kanały dolotowe, przez które przepływa świeży ładunek do cylindrów a także kanały wylotowe, którymi wylatują spaliny.

Ciekawostką przy omawianiu tematu głowic jest fakt, iż silnik z zapłonem iskrowym wyposażony jest w takie głowice, w których montuje się świece zapłonowe. Z kolei silniki z zapłonem samoczynne posiadają zamontowane w głowicy wtryskiwacze. W większości silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym zamontowane są w głowicy komory spalania.

Podstawową rzeczą o której należy pamiętać przy montowaniu głowic, to ich równomierne dociśnięcie w trakcie przykręcania głowic do bloku cylindra. Można to uzyskać tylko i wyłącznie wtedy, kiedy mechanik korzysta z klucza dynamometrycznego. Jest to niezwykle istotne, ze względu na to, iż zbyt mocne lub zbyt lekkie przykręcenie śrub powoduje uszkodzenie głowicy.

Jak dokładnie wygląda przykręcanie głowicy? Należy je rozpocząć od dokręcenia śrub środkowych, a a następnie dokręca śruby na krzyż. W momencie gdy odkręcamy, powinniśmy to zrobić w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, że głowice aluminiowe powinno się dokręcać wtedy, kiedy silnik jest zimny, natomiast w przypadku silników żeliwnych najpierw dokręcamy na zimnym a potem po nagrzaniu silnika poprawiamy dokręcanie.

Na koniec warto zwrócić uwagę na uszczelkę głowicy, którą montuje się pomiędzy głowicą a blokiem cylindrowym. Odpowiada ona za niedopuszczenia do występowania wycieków oleju, także gdy takie zobaczymy, powinniśmy zacząć od sprawdzenia właśnie uszczelek.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *