Rozrusznik

Rozrusznik jest to silnik elektryczny prądu stałego, którego charakterystyczną cechą jest duży momentem początkowym. Na wałku twornika tego urządzenia zamontowany jest zębnik który podczas rozruchu zazębiony jest z wieńcem koła zamachowego. Na budowę rozrusznika składa się kilka podstawowych elementów takich jak:

Car Starter Motor Cutaway*Twornik którego sworzeń wykonany jest z zestawu izolowanych blach magnetycznych, na których są wycięte żłobki na zewnętrznej części w których zamontowane są uzwojenia zintegrowane z działkami komutatora. Na wałku twornika wycięty jest wielowypust śrubowy po którym porusza się mechanizm zazębiania. Komutator zrobiony jest z kawałków izolowanych od siebie miedzianych pierścieni, których zadaniem jest zmiana zwrotu prądu płynącego w uzwojeniach twornika.

*Korpus przypominający walec, zbudowany ze stopów stali o bardzo dobrej przenikalności magnetycznej którego od wewnątrz przymocowane rdzenie magnetyczne o półkulistym kształcie. Na nich zamontowane są uzwojenia wzbudzenia wykonane z miedzianego drutu o optymalnym przekroju. W najnowszych modelach rozruszników do wyzwolenia pola magnetycznego stosuje się wycinki magnesów terytowych.

*Mechanizm zazębiania tak jak opisywałem wcześniej posiada wewnętrzne wielowypusty składające się z zębnika sprzęgła jednokierunkowego pierścienia i sprężyny śrubowej. Mechanizm zazębienia zintegrowany jest dźwignią i rdzeniem wyłącznika elektromagnetycznego.

*Tarcza tylna z łożyskiem na której zamontowane są trzymacze ze szczotkami miedziano-grafitowymi. Szczotki są dociskane za pomocą sprężyn do komutatora. Tak jak w przypadku większości silników z wysokim momentem obrotowym i tutaj montuje się dwie pary szczotek.

*Tarcza przednia z łożyskiem będącą również obudową mechanizmu zazębiania i dźwigni włączającej.

Zasada działania rozrusznika polega w głównej mierze zamknięciu obwodu przycisk lub stacyjka. Prąd z akumulatora płynie do uzwojenia wyłącznika elektromagnetyczneg, uruchamiając tym samym pole magnetyczne które wciąga rdzeń.  Połączona z rdzeniem dźwignia przesuwa ruchem śrubowym zębnik w kierunku wieńca pola zamachowego.

Po zazębianiu zębnika z wiecem, rozrusznik rozwija pełny moment obrotowy. W momencie połączenia obydwu zębów, dźwignia ściska sprężyny doprowadzając do dociśnięcia zębnika do koła zamachowego,  do momentu zewrzenia styków obwodu głównego. W tym momencie następuje gwałtowne skręcenie wałka z zębnikiem i momentalne zazębianie. Gdy silnik spalinowy zacznie już działać, sprzęgło jednokierunkowe rozłącza się uniemożliwiając przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik.

Skomentuj