Miska olejowa

Miska olejowa jest to pewnego rodzaju pojemnik w którym zbiera się olej smarujący silnik i jego podzespoły. Umiejscowiony jest on poniżej wału korbowego. Do lat 70. dwudziestego wieku wykorbienia wału korbowego zanurzały się nieco w oleju, co skutkowało tym że część smarowania odbywała się tzw. „rozbryzgowo”.

W dzisiejszych czasach to rozwiązanie przeszło na szczęście do lamusa. Smarowanie w samochodzie odbywa się teraz dzięki pompie olejowej, która zasysa olej z miski i dostarcza go pod ciśnieniem do wszystkich elementów jednostki napędowej która wymaga smarowania.

W autach sportowych i wyścigowych stosowany jest inny rodzaj miski olejowej tzw. sucha miska olejowa. W rozwiązaniu tym ku zdziwieniu wielu czytających, nie ma miski olejowej w normalnym opisanym wyżej znaczeniu. Cały olej który wymagany jest do smarowania, przechowywany jest w oddzielonym od silnika zbiorniku. Z tego zbiornika olej zostaje zasysany przez pompe i doprowadzany pod wysokim ciśnieniem do miejsc smarowania.

Główną cechą suchej miski jest dostępność oleju dla pompy w momencie kiedy tylko potrzebuje, niezależnie od położenia samochodu i przeciążeń, które powstają podczas jazdy i które mogłyby spowodować wynurzenie się ssaka pompy z oleju. Dodatkowym atutem suchej miski olejowej jest zredukowanie do minimum wysokości silnika i obniżenie jego środka ciężkości.

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

1 Comment

  1. Czyli wychodzi na to że sucha miska jest lepsza ale tylko w sportowych autach, dobrze że przeczytałem bo się zastanawiałem własnie czym się różni jedno od drugiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *