Czym jest chłodnica samochodowa – rodzaje, za co odpowiada, najczęstsze awarie

Chłodnica samochodowa jest jednym z najbardziej niepozornych elementu każdego samochodu. Choć jej budowa jest niezwykle prosta, żeby nie powiedzieć prymitywna, to pełni bardzo ważną funkcję, która odpowiada za jakość pracy całego silnika. Jaka jest dokładnie jej funkcja, jakie występują rodzaje i oczywiście, jakie mogą ją spotkać potencjalne awarie?

Za co odpowiada układ chłodzenia?

Wbrew swojej nazwie chłodnice samochodowe nie pełnią funkcji chłodzącej poszczególne podzespoły, lecz służą do utrzymywania ich określonej temperatury. Przykładowo silnik zarówno gdy jest zbyt mocno rozgrzany lub też, gdy posiada zbyt niską temperaturę, będzie pracował w nieprawidłowy sposób. Kluczem do poprawności jego działania jest utrzymywanie temperatury na odpowiednim poziomie, co spowoduje, powstaje najlepszych dla niego warunków do pracy.
Efekt ten uzyskiwany jest przez krążenie w układzie chłodzenia specjalnego płynu chłodniczego, który wychodząc z silnika, posiada większą temperaturę, lecz gdy przechodzi przez chłodnicę samochodową, temperatura ta staje się niższa.

Chłodnie samochodowe — rodzaje

Wydawać by się mogło, że chłodnica w samochodzie jest tylko jedna. Większość osób uważa, że jest nią tzw. intercooler, czyli chłodnica chłodzona powietrzem znajdujące się tuż za przednim zderzakiem samochodu. Nie jest to jednak jedyny układ chłodzenia w samochodzie, a co za tym idzie, niejedyna chłodnica samochodowa. W autach spotkać można jeszcze:

  • chłodnice oleju — najczęściej spotykana w autobusach lub maszynach rozlicznych. Wykorzystywana jest do chłodzenia oleju przekładniowego lub innych olejów hydraulicznych
  • chłodnice klimatyzacji — jest to tzw. kondenser lub skraplacz. Jest to chłodnica pracująca pod wysokim ciśnieniem, w którym skrapla się rozgrywający się czynnik chłodzący klimatyzacji.
  • nagrzewnice — jest to element układu chłodzenia, którego zadaniem jest oddawanie nagromadzonej energii cieplej do atmosfery. Efektem uboczny jej istnienia jest możliwość nadmuchiwania ciepłego powietrza do kabiny w zimie.

Najczęstsze awarie chłodnic

Chłodnica jest stosunkowo trwałym i bezawaryjnym elementem samochodu. Jedyna awaria, która może ją spotkać, to ryzyko rozszczelnienia, co spowoduje wyciek płynu chłodniczego i oczywiście wzrost temperatury chłodzonych podzespołów.
Awaria ta jest najczęściej efektem mechanicznego uszkodzenia powstająca w momencie kolizji lub po prostu wynikiem zmęczenia materiału.
Na szczęście jest to usterka łatwo usuwalna, ponieważ wymiana chłodnicy jako całego elementu nie nastręcza zbyt dużych trudności.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.